zum Inhalt springen
WS 2019/2020

Seminars

Paul Silva, Tue 10 - 11.30 a.m., room 4.202

Advanced Seminar in Epistemology

Knowledge has commonly been taken to be justified true belief that avoids certain problematic cases ("gettier cases"). But there is a good bit of pressure that has been put on this traditional view in recent years. Some philosophers have argued that knowledge doesn't require justification, other philosophers have argued that knowledge doesn't require truth, and other philosophers have argued that knowledge doesn't require belief. This course will examine these pressures and investigate the extent to which a broadly Kantian conception of knowledge is able to help save the common view of knowledge.

Stefanie Grüne, Tue 10 - 11.30 a.m., room 4.016

Haben Wahrnehmungen begrifflichen oder nicht-begrifflichen Inhalt?

Seit ungefähr 30 Jahren wird in der Philosophie des Geistes eine intensive Debatte um die Frage geführt, ob Wahrnehmungen begrifflichen oder nicht-begrifflichen Gehalt besitzen. Das Seminar soll in diese Debatte einführen. Zum einen werden wir untersuchen, was genau unter der These zu verstehen ist, dass Wahrnehmungen begrifflichen bzw. nicht-begrifflichen Gehalt besitzen. Zum anderen werden wir uns einen Überblick über die wichtigsten Argumente für und gegen die These verschaffen, dass Wahrnehmungen begrifflichen bzw. nicht-begrifflichen Gehalt haben.

Stefanie Grüne, Tue 5.45 - 7-15 p.m., room 4.011

Kants Antinomien

Die Antinomien sind Teil der transzendentalen Dialektik der Kritik der reinen Vernunft. In der transzendentalen Dialektik untersucht und kritisiert Kant die drei verschiedenen Disziplinen der traditionellen rationalen Metaphysik, nämlich rationale Psychologie, rationale Kosmologie und rationale Theologie. Thema der Antinomien ist die Untersuchung der rationalen Kosmologie, die sich damit beschäftigt, wie die Welt als Ganzes beschaffen ist. Kant zufolge gibt es auf die vier zentralen Fragen der Kosmologie: 
(i) Hat die Welt einen Anfang oder war sie schon immer da? Ist sie unendlich ausgedehnt?
(ii) Bestehen zusammengesetzte Substanzen aus einfachen Teilen?
(iii) Gibt es Handlungen, die im starken Sinne frei sind?
(iv) Gibt es ein schlechthin notwendiges Wesen?
sowohl ein sehr überzeugendes Argument für eine positive Antwort als auch ein sehr überzeugendes Argument für eine negative Antwort. Seine Analyse dieser Argumente ist zum einen deswegen sehr interessant, weil es sich bei den Argumenten, die er kritisiert, um zentrale metaphysische Argumente handelt; zum anderen aber auch deswegen, weil Kant selbst der Meinung ist, dass es sich bei der Weise, auf die er die Schwierigkeit löst, dass sich auf die vier genannten Fragen jeweils wohlbegründete widersprechende Antworten geben lassen, um ein indirektes Argument für seinen transzendentalen Idealismus (die These, dass wir nur Erscheinungen, nicht aber Dinge an sich erkennen) handelt. 
Im Seminar werden wir die Antinomien ausführlich und textnah diskutieren sowie einige ausgewählte Positionen aus der Sekundärliteratur kennen lernen.

Luis Rosa , Wed 4.00 - 5.30 p.m., room 4.011

Introduction to Formal Epistemology

In this course I will introduce the main topics and methods of the research field known as ‘formal epistemology’. We will see how modal logic can be used as a means of encoding epistemic principles of knowledge and belief, and apply it to the treatment of paradoxes such as the Knowability Paradox and Moore's Paradox. We will also go through the literature on Bayesianism, thus bringing the probability calculus to bear on epistemological issues, such as the problem of apparently rational but inconsistent beliefs and the relationship between categorical beliefs and degrees-of-belief.

Sofia Bokros, Thu 2 - 3.30 p.m., room 4.016

Conceptual Analysis as Philosophical Method

The main focus of the seminar will be on philosophical methodology in analytic philosophy. The seminar will engage with recent debates on the aims and limitations of analytic philosophy, traditionally conceived. Central to analytic philosophy as it is practiced to this day is the method of conceptual analysis. But how does conceptual analysis work, and what are we hoping to learn by engaging in conceptual analysis -- can we really learn something new by reflecting on our concepts? What is the role of intuitions and thought experiments in conceptual analysis? Should the use of alternative methods, such as experimental philosophy and conceptual engineering, be preferred to the traditional practice of conceptual analysis (as urged by some)?

Luis Rosa, Thu 2.00 - 3.30 p.m., room 4.202

Modal Logics & Philosophy

This course will introduce the student to standard modal logic and explore its import to different areas of philosophy. Applications of modal logic will be discussed in the contexts of epistemology, metaphysics and ethics.

Paul Silva, Fri 12.00 - 1.30 p.m., room 4.011

Introduction to Metaphysics and Epistemology

In the first part of this course our main interest will be in philosophical questions about the nature of time, the identity of persons across time, and the conditions for free will. In the second part of this course our main interest will be in questions about the nature of human knowledge: what is knowledge, what are our sources of knowledge, and how–if at all–we can show that we have knowledge and deal with the problem of skepticism. Throughout the course there will be various introductory lectures on inductive and deductive logic.